Constanţa Buzea, o viaţă fără poezie

Poeta Constanţa Buzea, prima soţie a poetului Adrian Păunescu şi mama a doi dintre copiii acestuia, Ioana şi Andrei, s-a stins astăzi din viaţă pe patul de spital. Poeta s-a căsătorit în 1961 cu Adrian Păunescu, cei doi divorţând, în 1977. A trait 16 ani langa o jigodie megalomana, care si-a dedicat viata numai siesi. Jegul care i-a imbracat sufletul si caracterul, ca o platosa, a transformat viata femeii de langa el intr-un iad al umilintei.

Pentru toti cei care au ridicat in slavi mizerabila scarnavie Adrian Paunescu, care l-au plans cu lacrimi de crocodil, care i-au sculptat bustul, le dedic urmatoarele randuri asternute de Constanţa Buzea, o viata distrusa de egocentrismul si nesimtirea unui “mare caracter”:

„Mâine, în plinul zilei, la 11.30, împlinesc 28 de ani. (…) Mâine îmi voi cumpăra nişte flori, ca să nu fiu singură (…). Refuz să accept că a uitat de aniversare. Parcă ar fi făcut-o dinadins…”

“Câteva luni după naşterea Ioanei, stând noi de vorbă, încercam să-l asigur că următorul nostru prunc o să fie băiatul pe care şi-l doreşte. Dar îi scapă o remarcă aiuritoare, că lui i se vor naşte numai fete. Cum aşa?! Fără să-i pese de efect, mi se spovedeşte cu orgoliu că este tată şi la altă casă. Că o nebună îndrăgostită de el i-ar fi născut gemene”. Lui Buzea nu-i vine să creadă şi cere detalii. “- Eşti convins că sunt ale tale? – îi spun. – Vrei să le vezi? – îmi răspunde”. Întâlnirea se desfăşoară într-o încordare mută.

“Îmi deschide o blondă nisipie şi mă pilotează în tăcere către un pătuţ cu grilaj în care copiliţele îşi zbăteau bucuroase mânuţele şi genunchii, între jucării şi păpuşi, într-un aranjament ostentativ şi abundent. E o femeie măritată. Mai scundă decât mine. Nu spune mare lucru, instruită, cu siguranţă, de el la telefon. Nu se aşteptase, deduc, să mă vadă atât de calmă. Eram edificată. Casa mirosea a lapte şi a vanilie, ca şi la noi. Fetele – copii identice ale Ioanei mele. Eu năşteam în iunie, ea în septembrie! Adrian reuşise performanţa de a trăi liniştit, pendulând între două femei, una mai naivă decât alta, nevasta şi amanta, amândouă însărcinate, apoi lehuze, alăptând prunci dolofani”

“Rănită, minţită, nu mă văd iertând. (…) Pe ea n-o condamn. Himerele ei, iluziile ei sunt ca şi fireşti, ca şi ale mele oarecând. Dar pe el nu-l absolv de vinovăţie”

„Îl acuz pe Adrian de meschinărie. Cred că i-ar plăcea să mă şi lovească, nu numai să mă nimicească din priviri.Recunosc, furioasă, că am început să mă tem de el, fizic sunt vulnerabilă, nu mai am resurse pentru refacere de la un scandal la altul. Uneori arată ca un nebun şi mă înfior”.

„Podul palmei răzuit de-a lungul peretelui grunzuros, prin apăsare bărbătească, într-un acces de nervi. Au trebuit câteva zile de tratament pentru ca rănile să mi se usuce. Să mi se vindece baza falangelor, unde pielea se zdrelise până la os. (…) M-am gândit că pentru nimic în lume n-aş fi meritat să fiu pedepsită astfel şi din senin. Măcar din recunoştinţă, că i-am salvat viaţa în două rânduri…”

CONSTANŢA BUZEA, socotită de istoricii literari unul dintre cei mai mari poeţi români contemporani, s-a născut la Bucureşti în 29 martie 1941. A urmat cursurile Facultăţii de Filologie, Universitatea din Bucureşti, obţinând licenţa în 1970. Între 1974 şi 1989 a fost redactor la revista Amfiteatru. Din 1990 lucrează ca redactor la România literară, unde semnează rubrica de corespondenţă „Post-restant“.
Opera poetică a Constanţei Buzea numără peste 20 de volume, la care se adaugă câteva antologii. Poetei i s-au decernat premii literare importante, cum ar fi Premiul Uniunii Scriitorilor şi Premiul Academiei. Constanţa Buzea a fost şi autoare de cărţi pentru copii, apreciate şi răsplătite cu premii literare. A încetat din viaţă pe 31 august 2012.
Dumnezeu s-o odihneasca-n pace…

Leave a Reply

